søndag 13. november 2011

Motivasjon

Sitter her å tenker på IKT - bruken i skolen. Jeg har IKT med elever i 4. klasse. Det jeg har merket meg er at de ofte spør om de kan gå inn på spill når vi har data i timene. Av og til sier jeg ja til dette, fordi det motiverer dem til å f.eks gjøre seg ferdig med det vi egentlig skal holde på med.
De fleste barn har data hjemme til underholdning og lek. Jeg sitter her og grubler på om de er litt for små til å skille mellom det de gjør hjemme og det man skal bruke data til på skolen!
Er det noen andre som har erfaringer med dette?

2 kommentarer:

  1. Egentlig så tror jeg ikke det. Kommer nok også mye ann på retningslinjene på skolen. Har de fått klare beskjeder og tydelige regler er det vel ikke noe problem, tror jeg.
    Vil tro at de vet ganske godt hva som gjelder på skole vs hjemme i den alderen.
    Men egentlig har jeg jo ikke peiling, er bare forelder.

    SvarSlett
  2. Det er en ikke ubetydelig forskningsaktivitet rundt dette med å utnytte elevenes "hjemmekompetanse" på skolen. Det er mulig at skolen i større grad bør verdsette de aktivitetene elevene driver på med hjemme, det kan hende at de også har en positiv effekt på skolebruken. 14-åringen her i huset spiller Scrabble på mobilen med kompiser om dagen. I timesvis. Og jeg mistenker at han utvikler kompetanse underveis...

    SvarSlett